§ 1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Asserbo Borgerforening.
Foreningen har hjemsted i Halsnæs kommune.
§ 2. Formål
Foreningens formål:
✓
At styrke fællesskabet i Asserbo og varetage Asserbo borgernes interesser
✓ At medvirke til at fastholde og udvikle de værdier der er i området, og dermed gøre Asserbo, Melby, Liseleje til et godt sted at bo.
✓ At samarbejde
med foreninger og organisationer, der har samme formål.
§ 3. Politik
Foreningen er absolut upolitisk.
§ 4. Medlemskab
Som medlemmer optages enhver, der tilslutter sig foreningens
formål og som
samtidig betaler medlemskontingent.
Medlemskab er først gyldigt, når kontingentindbetalingen for det pågældende
regnskabsår er registreret.
Ellers slettes det pågældende medlem
af foreningens medlemsliste.
§ 5. Økonomi
a. Regnskabsåret er kalenderåret.
b. Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen for et år ad gangen og gælder for efterfølgende
regnskabsår.
c. Regnskabet skal kontrolleres af de af generalforsamlingen valgte bilagskontrollører, som ikke må være medlemmer af bestyrelsen.
d. Bestyrelsen er bemyndiget til at optage de nødvendige lån til
gennemførelse af generalforsamlingens beslutninger.
Foreningen hæfter for sine forpligtigelser med den til enhver tid værende formue.
e. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlige hæftelser.
§
6. Bestyrelsens sammensætning
1. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges for 2 år på generalforsamlingen.
3 vælges i lige år og 2 vælges i ulige år.
2. Generalforsamlingen
vælger derudover 2 suppleanter.
3. Generalforsamlingen vælger 2 bilagskontrollører for 2 år.
1 vælges i lige år og 1 i ulige år.
4. Endelig vælges én bilagskontrollør-suppleant.
Alle suppleanter vælges for 1 år.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden og mindst 2 medlemmer er til
stede.
Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme og ved stemmelighed er formandens
stemme afgørende.
§ 7. Bestyrelsens konstituering
Senest 14 dage efter generalforsamlingen afholdes konstituerende møde.
Bestyrelsen konstituerer sig med en formand, næstformand, kasserer og referent.
Hvis et bestyrelsesmedlem
fratræder i utide, konstituerer bestyrelsen sig på ny.
§ 8. Generalforsamling
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år, inden 1. marts, og dagsorden for denne skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Beretning om foreningens virksomhed.
3. Fremlæggelse af det kontrollerede regnskab.
4. Indkomne forslag.
5. Fastsættelse af kontingent
6. Valg
a. Bestyrelsesmedlemmer (3
i lige år / 2 i ulige år)
b. 2 suppleanter til bestyrelsen (hvert år)
c. 2 Bilagskontrollører (1 i lige år / 1 i ulige år) og
d. 1 Bilagskontrollør-suppleant
(hvert år)
7. Eventuelt.
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når det kræves af flertallet i bestyrelsen, eller 1/3 af foreningens medlemmer.
§ 9. Generalforsamlingens afvikling
Indkaldelse til generalforsamlingen skal ske med mindst 3 ugers varsel til samtlige medlemmer.
Dette sker ved opslag på hjemmeside, udsendelse på mailliste, eller pr. brev til de medlemmer, der har fremsat ønske om dette.
Deltagelse
i generalforsamlingen er kun for Borgerforeningens medlemmer.
Medlemmer der er forhindret i at deltage, kan afgive fuldmagt til et andet medlem. Intet medlem kan medbringe mere end 2 fuldmagter.
Forslag der ønskes behandlet samt kandidater
til valg til bestyrelsen skal fremsendes skriftligt senest 10 dage før generalforsamlingen.
Forslag og kandidater der er rettidigt modtaget skal opslås på borgerforeningens hjemmeside senest 5 dage før generalforsamlingen.
Afgørelser træffes med almindeligt stemmeflertal – vedtægtsændringer kræver dog flertal med mindst 2/3 af de fremmødte deltagere.
Skriftlig afstemning skal anvendes, hvis blot et medlem ønsker dette.
§ 10 Opløsning
En beslutning om foreningens opløsning, skal bekræftes på en ekstraordinær generalforsamling, der varsles tilsvarende en ordinær generalforsamling.
Foreningen kan
kun opløses hvis 2/3 af deltagerne på den ekstraordinære generalforsamling stemmer for dens opløsning.
§ 11 Fordeling af midler
Hvis opløsning af foreningen bliver besluttet træffer
den ekstraordinære generalforsamling beslutning om hvordan foreningens midler fordeles i henhold til formålsparagraffen.
Godkendt på Asserbo Borgerforenings ordinære generalforsamling
torsdag
den 20. februar 2020